Захистні властивості комбінезону мотогонщика багато в чому залежать від якості матеріалу – при ковзанні по асфальту поверхневий шар перший приймає він удар. Традиційно костюми для мотоспорту робили зі шкіри. І цей матеріал, як і раніше, актуальний – принаймні його частка на ринку становить не менше 50%.
Компанії, що виробляють костюми з такого перевіреного матеріалу, як шкіра, апелюють до факту, що жодна синтетична тканина за міцністю та стійкістю до стирання поки що не змогла перевершити натуральну шкіру.
Але розробники текстилю цілком справедливо вказують на те, що прогрес не стоїть на місці, і високотехнологічний текстиль рано чи пізно замінить застарілу шкіру. Кожна технологічна новинка, що з'являється на ринку, обіцяє показати кращі результати, ніж попередні аналоги. Кожен виробник запевняє, що знайшов найкраще рішення і що саме ця тканина зробить революцію, побивши рекорди міцності та стійкості до стирання.
Рекламні кампанії ведуть своєрідну «війну» Видаючи гасла: «Ви забудете свій старий шкіряний костюм!» або «Краще шкіри ще нічого не винайшли!».
Ще більше про екіпірування для мотоциклістів:
Вісті з фронту: текстиль
Розробники текстилю створюють дедалі стійкіші види тканин. Ступінь міцності варіюється, відповідно і ціна різна. Тому слід уважно дивитися, що написано на ярлику. Якщо врахувати, що у маркуванні матеріалу D (Denier) означає вагу в грамах 9 000 метрів нитки, то пряжа 500 D –; важить 500 грам кожні 9 000 м. Чим більший цей показник, тим більшу стійкість до стирання має тканина. Але, відповідно, тим більше вона важить.
Тканини часто проходять додаткову обробку для підвищення міцності. Наприклад, кордура, яка має вищі показники опору.
Здатність тканини витримувати сильне тертя, звичайно, безпосередньо пов'язане з її термостійкістю. Зазвичай температура плавлення текстильного волокна коливається в межах 200°С. 250 ºС, залежно від товщини нитки. Спекотним сухим літом при ковзанні по асфальту поверхня костюма дуже швидко досягне такої температури. Технологічним проривом став винахід арамідних волокон, здатних витримувати температуру до 450°С.
Також для посилення захисних функцій костюма, на місцях найбільш схильних до стирання вшивають подвійні шари тканини або прокладки з багатошарової кевларової тканини.
Вісті з фронту: шкіра
За останні двадцять років розвиток шкіряних костюмів для мотоспорту відбувалося, грубо кажучи, зсередини. Усі удосконалення стосувалися внутрішнього шару. Зовні комбінезони змінювалися лише стараннями дизайнерів.
Розробники шкіряного одягу нарощували зносостійкість костюма за рахунок внутрішніх захисних прокладок та вставок. Подібні накладки розташовуються в зонах вразливих частин тіла, а також у місцях, де відбувається найсильніше тертя при падінні. Одні елементи захисту запобігають переломам і ударам, інші призначені для захисту від стирання. Навіть якщо сама шкіра при ковзанні протирається наскрізь (а це відбувається досить часто), усю силу тертя приймає він захисний елемент. Іноді такі деталі покриті додатковим шаром фетру кевлара.
Перевірка в польових умовах
Група ентузіастів вирішила провести свої випробування, щоб перевірити, як поводитимуться при терті об асфальт шість різних комбінезонів, як шкіряних, так і текстильних. З величезного асортименту, представленого на ринку, вибрали типові зразки.
Для випробувань спорудили манекени – кожен костюм рівномірно набили мішками з піском загальною вагою близько 70 кг. Кожному «випробуваному» довелося проїхатися волоком асфальтом 400 метрів зі швидкістю 60 км/год. Звичайно, змоделювати реальне падіння в таких умовах не вдалося б – при аварії все відбувається непередбачено. Але в цьому випадку йшлося тільки про те, як поведеться тканина комбінезону при терті. Випробування проводилися на асфальті середньої зернистості, властивої більшості шосейних доріг. Температура комбінезону була 18 ºС, а температура поверхні асфальту була в середньому 6 ºС.
Підсумки випробування такі. Навіть, як запевняють виробники, високостійкий до стирання текстиль поступається шкірі. Тільки найдорожчі текстильні комбінезони наближаються до шкіряних за показниками стійкості до тертя. Тканина з арамідними волокнами показує приблизно такий самий рівень опору, як волов'яна шкіра завтовшки 1,2 мм. Але шкіряний комбінезон з аналогічними якостями коштує в рази дешевше. Всі інновації поки що програють «звіриною шкірою» створеною природою. Забавно, але переможцем тесту став костюм зі шкіри кенгуру.
Однак шкіряний костюм має свої слабкі місця – шви. При сильному падінні та ковзанні, недостатньо захищені шви можуть розриватися. Також слабким місцем поверхні шкіряних комбінезонів виявилися місця з'єднання із синтетичними прокладками.